 |
Men |
|
| |
 |
Az idegrendszer |
|
| |
 |
Az agy rszei |
|
| |
 |
Trsalg |
|
| |
 |
Napok tra |
|
2024. Jnius
H | K | S | C | P | S | V | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 01 | 02 | 03 | 04 | 05 | 06 |
|
| | |
|
|
 |
Tudomnyos cikkek |
|
Az agy holtig tanul
|
Az emberi agy sokkal tanulkonyabb, mint azt a tudsok eddig feltteleztk, hiszen a krnyezet hatsra letnk vgig kpesek vagyunk merben j informcik, kszsgek elsajttsra. Olyan "okos" a szrke llomny, hogy megfelel technikai segtsggel mg a betegsgek, srlsek kvetkeztben elvesztett kpessgeink jelents rsze is helyrellthat.
Nobel-dj jrt rte
Egy trk szrmazs holland kislny hromves korban nagyon slyos agyvelgyulladst kapott, ezrt az orvosok letment beavatkozsknt az egsz jobb agyfltekjt eltvoltottk. A gyerek meggygyult, idkzben htves lett, s az orvosok legnagyobb meglepetsre kisebb egyenslyi problmkat leszmtva ma egszsgesnek tekinthet. Tkletesen beszl hollandul s trkl, a szellemi kpessgei kornak megfelelek, csupn a ltst korltozza nmileg az gynevezett floldalas vaksg. Ez az eset ltvnyos bizonytk arra a felttelezsre, hogy az emberi agy alkalmazkod, st, talakul-kpessge, azaz plaszticitsa csaknem hatrtalan. A fenti esetben a hinyz agyflteke sszes feladatt tvette az pen maradt msik agyterlet. Mrpedig ha ez megtrtnt a holland kislny esetben, bizonyra gy van ltalban is. Ilyen ksrleteket termszetesen emberekkel nem vgeznek, de hasonl llatksrletek eredmnyei mr vtizedek ta rendelkezsre llnak. Az amerikai David Hubel s a svd Torsten Wiesel 40 vvel ezeltt jszltt macskk egyik szemt tartsan letakarta, aminek az lett a kvetkezmnye, hogy az llatok hrom hnap elteltvel erre a szemkre vgrvnyesen elvesztettk ltsukat. Ez a ksrlet egyrtelmen bizonytotta, hogy az agynak bizonyos kls hatsokra is szksge van ahhoz, hogy a szem s a ltskzpont kztti kapcsolat, azaz a megfelel idegsejtek, neuronok kialakuljanak. Ezrt a kutatsi eredmnyrt a kt tuds 1981-ben Nobel-djat kapott.
Az idegsejtek magukat ptik Azta sok ms kutats is megerstette azt a felttelezst, hogy rzkel, rz s gondolkod "szerveink" azaz a megfelel agyterletek, hihetetlenl plasztikusak. Az eddigi kutatsi eredmnyek alapjn a kvetkezkppen rhat le az agy fejldse az egyes ember lete sorn:
- Gnjeink mg az anyamhben megadjk a legfontosabb utastsokat agyunk durva struktrjnak kialaktshoz. Ezek az utastsok az idegsejtek ltrejttre vonatkoznak, s ltrehozzk a sejtek kztti ideiglenes sszekttetst is. Ez utbbinak a "finom hangolsa" rszben mg a szlets eltt vgbemegy, a neuronok spontn mdon, mintegy sajt magukat finomtjk.
- A szlets utn mr kls tnyezk, mindenekeltt az rzkszervek mkdse gondoskodik arrl, hogy az idegsejtek kztti kapcsolatok megfelelen pljenek tovbb. Az idegrendszer a legfejlettebb llnyeknl a kls ingerek nlkl nem tud "elkszlni". Az ember esetben ez mg inkbb gy van; az embergyerek csak akkor kpes beszlni, gondolkodni, ha az ehhez szksges, adott letszakaszban a megfelel agyterlet megkapja a szksges kls hatsokat, azaz msok beszlnek hozz. Ha gy telik el ez a szakszeren kritikusnak nevezett idszak, hogy ezek a benyomsok hinyoznak, a gyerek nem tanul meg beszlni, ahogy a kismacska is a fl szemre rkre vak marad.
- Az agymkdse szempontjbl dnt neuronkapcsolatok azonban az let ksbbi szakaszaiban is kpesek jra-, illetve talakulni. Bizonyos srlseket kpes az agyunk kompenzlni. A lt- s hallkzpontunkban tallhat szinapszisok, idegkapcsolatok pldul egsz letnkben ersdnek vagy gyenglnek kls benyomsok fggvnyben. E mechanizmus az alapja az emlkezsnek s a tanulsnak. Az ehhez kapcsold n. kulturlis teljestmnyeknek, mint pldul az olvass megtanulsa, ezrt nincs kritikus letszakasza. Ha valaki 6-7 ves korig nem tanul meg beszlni, az ksbb nem vagy alig ptolhat, mivel az agyban ehhez a kpessghez szksges "idablak" a fejlds sorn vgleg bezrul. Az olvass megtanulsnak azonban nincs ilyen idablaka.
Vegyk pldul Einsteint!
Egy ausztrl pszicholgus Dennis Garlick nemrgiben azt az elmletet lltotta fel, hogy agyunknak ez a rendkvli plaszticitsa ad magyarzatot az intelligencira is. Eszerint az okos emberek azrt lennnek tanulkonyabbak, mert az agyuk az j informcikat gyorsabban tudja felvenni s trolni. Ha jobban kpes "formldni" a szrkellomny, az azt jelenti, hogy gyorsabban kpesek az idegsejtek j kapcsolatokat kialaktani, vagyis annl intelligensebb az agy tulajdonosa. Garlick egyik pldja Albert Einstein, aki ktsgkvl rendkvli adottsgokkal szletett, ugyanakkor mr nagyon korn hozzjutott a megfelel kls benyomsokhoz is. A ksbbi Nobel-djast tvesen az univerzum krdse foglalkoztatta, s 12 vesen a legnehezebb matematikai problmkra kereste a megoldst. Garlick szerint Einstein esetben a kt tnyez szerencssen tallkozott: nagyon plasztikus aggyal szletett s idejben megkapta azokat az informcikat a klvilgbl, amelyek a gondolkodsmdjt egy meghatrozott irnyba tereltk. Tudjuk, hogy Mozart hromvesen mr tkletesen zongorzott, Pablo Picasso nagyon korn kezdett rajzolni, valamennyi sakkzseni Capablancatl Kaszparovig mr vodskorukban a sakktbla eltt tltttk napjaik jelens rszt.
Nhny vvel ezeltt jelent meg az els hrads arrl, hogy laboratriumi krlmnyek kztt az eddig szaporodsra kptelennek hitt idegsejtek is meg tudnak julni. Azta a feltevs egyrtelmen bebizonyosodott, br az is kiderlt, hogy az idegsejtek regenerldsa sokkal sszetettebb, lassabb s bonyolultabb folyamat, mint az egyb testszvetek. Akrhogy is, ezzel a felfedezssel mgiscsak az utols rv esett ki abbl a sorbl, amellyel hossz idn t indokoltk, hogy az emberi agy teljestmnye az vek multval elkerlhetetlenl hanyatlik. Rszben erre plt az a nzet is, hogy az ids emberek mr nem tudnak j dolgokat megtanulni.
A vak is lt?
A nagy felbontkpessg kpalkot eljrsok elterjedsvel ma mr sokkal pontosabb informcikat lehet nyerni arrl, hogy mi is trtnik az emberi agyban, amikor az rzkszerveink mkdnek vagy ppen gondolkozunk. Pldul felfedeztk, hogy a zenszek agyban egyes terletek a botflektl eltr formjak, kisebb-nagyobb "dudorhoz" hasonl formj terletek is aktvak zenlskor, amik a zenei rzk nlklieknl nem gy mkdnek. Ez minden bizonnyal a sok vtizedes intenzv gyakorls kvetkezmnye, miutn hossz idn t mindig ugyanazt az agyterletet rik bizonyos ingerek. A komputertomogrfos felvtelek azt is lthatv tettk, hogy a vakok agyban a ltidegek is mkdnek, amikor az ujjaik segtsgvel a Braille-rst rzkelik. Az a terlet, amelyik a tapintsi ingerekrt felels, a vakoknl az idk sorn olyan kapcsolatot alaktott ki a ltkzponttal, ami bizonyos rtelemben korriglja az rzkszervi fogyatkossgot. Ezt a jelensget egybknt egyarnt ki lehet mutatni a szletsktl fogva vak vagy a ltsukat ksbb elvesztett szemlyeknl. A lt embereknl viszont nincs ilyen agyi kapcsolat, nyilvn azrt, mert nincs r szksgk.
j mdszer a bnuls ellen Az agy plaszticitsrl nyert j ismeretek alapjn j perspektvk nylnak egyes betegsgek gygytsban. Az agyvrzst szenvedett s egyik oldalukra megbnult betegek mozgskorltozottsgt az okozza, hogy a megfelel irnyt-koordinl agysejtek slyosan krosodtak vagy elpusztultak. Az eddig alkalmazott mozgs rehabilitcit jabban ksrletkppen azzal egsztik ki, hogy a pciens p vgtagjt snbe teszik s ezzel mintegy knyszertik, hogy a bna vgtagot hasznlja. Kiderlt, hogy kt ht folyamatos gyakorls utn az agyban j idegkapcsolatok jnnek ltre, amelyek legalbbis rszben tveszik az addig mozgskptelen vgtag irnytst. A terpit az Egyeslt llamokban fejlesztettk ki, de ma mr tbb eurpai klinikn is alkalmazzk. A komputertomogrffal kszlt felvtelek nagy segtsget nyjtanak j gygyt eljrsok kifejlesztshez. A Magdeburgi Egyetemen pldul kidolgoztak egy trninget olyan pciensek szmra, akik agyvrzs, agysrls vagy agydaganat kvetkezben n. lttrkiesssel lnek. Ilyenkor pciens ltmezejben llandan egy fekete folt vibrl, s eltakarja elle lthat krnyezetnek rszt. A trning lnyege, hogy a betegeknek tekintetket a monitor egy vilgt pontjra kell irnytaniuk, mikzben e pont krl a msodperc tredknek megfelel ideig egy kisebb fnypont villan fel rendszeresen.
A lttrkiess gygytsa Ez a kisebb fny valahol a srlt ltmez peremn vibrl, vagyis pont abban a szrke znban, ahol a pciens mg pphogy rzkelni tudja. A betegnek arra kell figyelnie, hol tnnek fel a kisebb fnyjelek, s persze anlkl, hogy a tekintett a nagyobb fix fnypontrl elmozdtan. gy fokozatosan megtanulja, hogy a lts szempontjbl kiesett terletet ismt rzkelje. A pciensek ezeket a gyakorlatokat otthon, a sajt szmtgpkn is elvgezhetik. Aki naponta ktszer fl rn t gyakorol, az joggal bzhat abban, hogy fl v elteltvel a lttrkiess ltal rintett terlet lnyegesen zsugorodik, vagy akr el is tnik. Hasonl elven mkdnek azok a programok is, amelyek a nyelvtanulst knnytik meg oly mdon, hogy a nehezen kiejthet hangokra "rszoktatjk" a gyakorlkat. A japnoknak pldul nagy nehzsgeket okoz az r s l bet kiejtse, mivel az nyelvk nem tartalmazza ezeket. A program segtsgvel a hall- s beszdkzpontot egyidejleg lehet stimullni s szinte szrevtlenl jelennek meg a gyakorl artikulcijban a szmra j hangok. Msoknak a d s t, a b s p hangok kztti klnbsgttel megy nehezen. Ha ez a problma kezeletlen marad, akr egsz letre szl olvassi-helyesrsi zavar is lehet a kvetkezmnye. E meglehetsen gyakori, iskolskorban jelentkez nehzsget, a legasztnit is lehet mrskelni ilyen gyakorlatokkal. A gyerekek agyban a fokozatosan gyorsul hangokat hallva szrevtlenl "edzdik" az egyes hangokat rzkel agyterlet.
lomban raktrozzuk az emlkeket
Az agy rugalmassga, plaszticitsa teht mindenfle tanulsi folyamat alapja. A folyamat hatkonysgt nagymrtkben nveli, ha eleget alszunk, mgpedig nyugodt krlmnyek kztt. Az alvs s a tanuls szoros kapcsolatt korbban csak tapasztalatilag feltteleztk, mra azonban egzakt mrsekkel is bizonythatv vlt. A bostoni Massachusetts Institute of Technology kutatcsoportja azt llaptotta meg, hogy 40-80 szzalkos teljestmnyingadozst vlt ki az elz nap elsajttott informcik felidzsben, ha a ksrleti szemlyek a megszokottnl kevesebbet aludtak. Amikor egsz jjel fent kellett maradniuk, szinte semmit nem tudtak felidzni az elz nap tanultakbl. Az ellenrz tesztek rsa kzben elvgzett vizsglatok annl kaotikusabb llapotokat mutattak az agy ingerletvezetsben, minl kevesebbet aludtak. Az alvs teht megersti az agyunkban vgbement, a tanulssal kapcsolatos vltozsokat. Az jszakai pihens sorn trtnik meg az j informcik biztonsgos elraktrozsa. Nem csoda teht, hogy a kisbabk olyan sokat alszanak. Hiszen k jszerivel mst sem tesznek egsz nap, mint merben j dolgokat tanulnak. | |
| |
|
|